Referat årsmøte 2012

Referat fra årsmøte 27. mars 2012

Årsøtet ble avholdt kl. 1200 i Odd Fellows lokaler i Keiser Wilhelmsgt.25 i Ålesund.

Styreleder Sigurd Dybvik ønsket de 21 frammøtte medlemmene vel møtt.

Som møteleder ble Sigurd Dybvik valgt. Til å underskrive protokollen ble Sjur Brande og Kirsten Hunnestad valgt – disse ble også valgt som tellekorps.

Årsmøtesaker:

1. Godkjenning av innkalling o saksliste

Møteleder viste til den utsendte innkalling og vedlegg til emdlemmene. Det var ingen innvendinger til måten møtet var innkalt på, og møtet ble deretter satt.

2. Årsberetning 2011

Styrets årsberetning ble lest opp av møteleder. Beretningen var en gjennomgang av hva som hadde skjedd i lokallaget dette året. Det var ingen kommentarer til beretningen som ble enstemmig godkjent.

3. Regnskap for 2011 m/revisors beretning

Styremedlem/kasserer Thor Magnussen refererte årets regnskap, som ga et underskudd på kr 670. Det ble vist til at dette ar vært et oppstartingsår og ay vi har fått overført midlene fra den tidligere LOP-foreningen en hadde i Ålesund. Det gir oss nå en økonomisk handlefrihet.

Det forelå revisjonsberetning fra Karl Johan Skårbrevik, som hadde gått gjennom aktuelle bilag og bankkonto og funnet alt i orden.

Regnskapet ble enstemmig godkjent.

4. Godkjenning av lagets vedtekter

Forslag til lagets vedtekter var utsendt sammen med innkallingen til årsmøtet. Møteleder gikk gjennom lagets vedtekter og foreslo for årsmøtete at de fremlagte vedtekter godkjennes som lagets vedtekter. Dette ble enstemmig vedtatt.

5. Godkjenning av øking av kontingenten til lokallaget

Det ble remmet forslag om å øke kontingentene til lokallaget med kr 25 pr. år. Det ble redegjort for at vi foreløpig har få medlemmer. Dette gjør at der ikke er spillerom for så mange aktiviteter bortsett fra møtene. Men for å få regnskapet til å gå opp for neste år, er det behov for denne økingen, som i utgangspunktet er svært lav. En ble enig om å ta godkjenning av økingen som en del av budsjettet.

6. Budsjett for 2012

Styremedlem/kasserer Thor Magnussen refererte til det fremlagte budsjett og viste til ay i budsjettet lå også et forslag om å øke medlemskontingenten med kr 25 slik at årskontingenten til lokalforeningen blir kr 125. Jamfør ovennevnte redegjøring- Det ble vist til de postene som vedrørte kontingen til Landslaget og til lokallaget. Budsjettet inklusib øking av medlemskontingenten ble enstemmig godkjent.

7. Valg

Styreleder Sigurd Dybvik var på valg. Det var forslag om gjenvalg av Dybvik som styreleder. Han ble gjenvalgt med akklamasjon.

De øvrige styremedlemmer er i år ikke på valg.

Varamedlemmer til styret; disse ble valgt for 1 år: Kjell Vik, Karl Johan Skårbrevik og Alvhild Grevstad Birkelund.

Revisorer: Kjell Vik og Karl Johan Skårbrevik.

Valgnemnd: Sjur Brande (leder) og Marie Synnes (medlem).

Møteleder leste så opp en uttalelse som Indre Sogn lokallag hadde oversendt til Landslaget for offentlige pensjonister. Den vedrører hvorfor vi pensjonister ikke får tar del i den velstandsøkningen som skjer i landet vårt. Årsmøtet i Ålesund og omegn lokallag slutter seg helt og fullt til uttalelsen

Årsmøtet ble så avsluttet og møteleder ga ordet til Sjur Brande. Han tok opp spørsmålet Hva med eldre og behovene for tilpasset bolig? Hvordan ønsker vi å bo når vi blir eldre?

Han ga en innføring i de ulike boformer og hvilke muligheter som i dag gir løsninger for å kunne bo i sin heim når du blir eldre. Det ble også vist til ay svært mange eldre har økonomi til å kunne kjøpe tilpasset bolig. Også å kunne utbedre bad m.m. tilpasset en funksjonshemming. Han kom inn på at eldre i dag kan ha ulike behov og på de mange muligheter som finnes på det teknologiske marked. Det var et interessant innlegg og vinkling på de muligheter som finnes om samfunnet legger til rette for det.

Styreleder takket for et interessant innlegg.

Styreleder takket for frammøtet og ønsket alle vel hjem.

Thor Magnussen, referent

Sjur Brande (sign.)     Kirsten Hunnestad (sign.)