Referat fra årsmøte 2012

Referat fra årsmøte 15. februar 2012

Årsmøtet ble holdt i Haugesund Sparebank og startet kl. 17.30.
Leder, Kristin-Elfi Flåto, presenterte seg og ønsket velkommen til de ca. 45 som var møtt frem.

Vår revisor gjennom mange år og en flittig deltaker på møter og arrangementer, Ole Andreas Sydnes døde i januar i en alder av 97 år, og Kristin-Elfi ba om ett minutts stillhet for å lyse fred over hans minne.

Deretter ønsket hun velkommen til kveldens foredragsholder, ass. banksjef Tove Sternhoff, som skulle snakke om penger – noe vi alle er opptatt av. Før banksjefen fikk slippe til, sang vi Pengegaloppen og Karen Danielsen akkompagnerte.

Tove Sternhoff holdt et opplysende foredrag om lønnsomhet og risiko med sparing og plassering. Hun innledet med å fortelle litt om Haugesund Sparebank, en lokal bank som med sine 70 ansatte er opptatt av å investere i nærmiljøet og det lokale næringsliv. Hun informerte så om mulige investeringsalternativer og forholdet mellom forventet avkastning og risiko, belyste hva risiko er og stilte spørsmål om det lønner seg å ha lån. Videre var Sternhoff inne på hva som skjer hvis en havner på sykehjem og hva en kan gi bort uten å måtte betale arveavgift. Konklusjonen var at det ikke lønner seg å ha lån, men ellers er det viktigste å gjøre det som er rett for den enkelte. Tove sternhoff svarte også på diverse spørsmål og fikk et fenalår som takk for foredraget.
Som vanlig på årsmøtet spanderte Haugesund Sparebank ekstra fin bevertning med nydelige smørbrød, kringle og kaffe. Mens vi spiste og drakk kaffe, ble det solgt årer for kr 1 940.
Kristin-Elfi tok deretter ordet, informerte om teatertur til Stavanger 24. mars og slo et slag for verving av nye medlemmer. Svanhild Berg hadde undersøkt mulighetene for en Svalbardtur og fått tilbud om en 3-4 dagerstur i juli til en pris av ca. kr 10 000,-.

Årsmøte
Møteleder: Kristin-Elfi Flåto. Referent: Ellen M. Steffens. Til å undertegne protokollen: Liv Reiersen og Mildred Blom. Ingen merknader til innkalling/saksliste.
Årsmelding 2011 var lagt ut på bordene og ble lest opp av Ellen – ingen bemerkninger til denne. Kasserer Gerd-Lovise Hellesen Persson gjennomgikk regnskapet for 2011 som likeledes av lagt ut. Hun kunne opplyse at medlemstallet som var på 263 pr. 31.12.2011, nå var gått ned til 245. Regnskapet ble for øvrig godkjent, likeså budsjett for 2012. Lokallagets kontingent for 2013 er etter styrets forslag ikke endret og løper som før med kr 100, men kontingent til sentralstyret er hevet med kr 50, slik at samlet årskontingent nå er på kr 300. Det var ingen andre forslag.

Valg: Kristin-Elfi ga ordet til valgkomiteen ved Gunnar J. Økland. Andre medlemmer av valgkomiteen har vært Svanhild Risholt og Mina MArit Sannes. Økland la frem forslag tik personer som medlemmer i styret for 2012. I henhold til vedtektene skal leder velges for 1 år, styremedlemmer for 2 år, varamedlemmer til styret for 1 år. Det er tilstrekkelig med en revisor og en vararevisor som velges for ett år om gangen. Styret velger valgnemnd. Det var ingen andre forslag enn valgkomiteens og styret ser etter dette slik ut:

Leder: Kristin-Elfi Flåto – gjenvalgt for 1 år
Styremedlemmer: Ellen M.  Steffens (ikke på valg, 1 år igjen), Gerd-Lovise Hellesen Persson (gjenvalg for 2 år), Liv Caspersen Tvedt (ikke på valg, 1 år igjen), Anne-Bjørg Hovda (valgt for 2 år) og Elmer Åserud (ny, valgt for 2 år).
Varamedlemmer: Lillemor Skarvøy (valgt for 1 år), Alvhild Trædal Thorsen (valgt for 1 år) og Knut Lyngholm (ny, valgt for 1 år).
Revisor: Sigve Stavland,  vararevisor Helge Aursland (begge gjenvalgt for 1 år).
Valgkomite for 1 år: Bjørg Østebøvik (ny), Gunnar J. Økland (gjenvalg), Mina Marit Sannes (gjenvalg). Vara: Grete Bjerkenes (ny).
Etter årsmøtet takket Kristin-Elfi de som nå går ut av styret: Svanhild Risholt i valgkomiteen, Karl Jørgen Haakonseth og Svanhild Berg i styret. En spesiell takk til Svanhild Berg som er superveteran med 12 år i styret og den som har stått for fester, ture, teater osv. Hun fikk overrakt gave (kr 500 i gavekort på Plantasjen).

Før vi avsluttet møtet, var det trekning av gevinster og allsang akkompagnert av Karen Danielsen. Kristin-Elfi minnet om styremøtet hjemme hos henne 5. mars.

Ellen M. Steffens, sekretær     Liv Reiersen     Mildred Blom