Pass opp for digitale svindlere

Både bankene og mange andre aktører ser nå en stor økning i forsøkene på svindel der det sendes ut falske SMS-er eller e-post for å lure folk til å gi opplysninger eller å utbetale penger til dem.

Både Nordea, DNB og Danske Bank har sette en dobling av antall svindelsaker siden 2020. Bankene rapporterer at det per 1. juni 2023 er registrert like mange svindelsaker som i hele året 2020. Svindlerne går spesielt etter eldre personer som ofte har mindre digital kunnskap og derfor kan være lettere å lure. 

En ny variant av SMS-svindelforsøk er tekstmeldinger som det ser ut som har blitt sendt fra etater som Statens innkrevingssentral (SISMO), Easypark, Vegvesenet eller en av de store bankene. Som regel følger det med en beskjed om at man har en utestående betaling, og en klikkbar lenke som skal gå til «betalingen». «Felles for alle er at de spoofet telefonnummeret, altså at man har endret avsendernavn- eller nummer, slik at det skal se ut som de kommer fra selskapene de utgir seg å være fra, eller fra norske telefonnummer», det sier Ida Marie Edholm, Svindelekspert i Nordea, på Nordeas nettsider.

Det aller viktigste å huske på er å ikke trykke på klikkbare lenker i slike meldinger. Hvis man er usikker kan man heller gå rett inn på nettsiden til den aktøren som meldingen gir seg ut å være sendt fra. Hvis du for eksempel har fått en slik melding som tilsynelatende ser ut til å være sendt fra banken din, IKKE klikk på lenken i meldingen, men gå heller inn på nettbanken via bankens egen nettside. Hvis banken har sendt deg melding vil du finne den i innboksen din i nettbanken.

En ny trend innen SMS-svindel gjør det nå ekstra viktig å bare logge seg inn i banken din via bankens egen kjente nettadresse. Den nye formen for svindel kalles SMS-phishing og går ut på at det gjøres masseutsendelser av sms-er, spesielt i helgene. Meldingene kommer fra norske telefonnummer og lenkene man blir bedt om å klikke på ligner på for eksempel bankenes nettadresser, eller nettadressen til andre de forsøker å utgi seg for. Hvis du trykker på lenken og kommer inn på en slik «falsk» side som ser ekte ut, blir du bedt om å oppgi informasjon eller logge deg inn. Slik vil de få tak i informasjon fra deg og forsøke å tappe kontoen din.

SpareBank 1 advarer også nå mot en ny type svindel. I en pressemelding skriver banken at svindelmetoden går ut på at «bankens sikkerhetsavdeling» ringer for å fortelle at kontoen din er hacket, og at du derfor må overføre pengene til en «sikker» eller «trygg» konto.

- I «sikker konto»-svindel er det offeret selv som overfører pengene til svindleren. Du blir ikke bedt om å gi fra deg BankID-opplysninger, passord eller bekreftelse i BankID-app, men blir rett og slett manipulert til å overføre penger direkte, forteller leder for Antisvindel i SpareBank 1 Utvikling, Anna Rønning.

HER kan du lese Telenors tips til hvordan du kan unngå å bli svindlet gjennom e-post og sms.  

bigstock-Elderly-Man-With-Smartphone-At-472227221.jpg
@