Sommertur til Oscarsborg Museum
Vi var alle enige om at ./.en bussjåfør./. det er en sjåfør med godt humør. Ankomsten til Drøbak korresponderte perfekt med ferga ut til søndre Kaholmen. Der fikk vi tid til å se oss om før den organiserte ”guidingen” som startet 11.30 presis.
Selve omvisningen tok pensjonert kommandørkaptein Tor Hovland seg av med en fagkunnskap som både imponerte og som det sto respekt av. Men som han selv sa: Det blir bemerket at jeg er oftere på Oscarsborg nå etter at jeg gikk av. 83-åringen løp rundt med en hale av LOP-ere etter, som slukte hvert ord Tor kom med.
Er det én dag vi i Norge kjenner til, så er det 9. april 1940. Natten da den tyske krysseren Blücher ble senket i Drøbaksundet, slik at konge og regjeringsmedlemmer fikk tid til å komme seg unna, og landets gullbeholdning kunne fraktes i sikkerhet. Oscarsborg er en av de viktigste arenaene i nyere tid i Norges historie. Og historien om festningen, og blant annet rollen den spilte 9. april 1940, skal og må formidles videre.
Angrepet på Norge (Weserübung Nord) tirsdag 9. april, under 2. verdenskrig, var det første integrerte angrepet med sjø, luft og bakkestyrker under en kommando. Angrepet kom uten forvarsel mot Oslo, Horten, Egersund, Bergen, Trondheim og Narvik, inkludert de viktigste flyplasser og kystbefestninger under kommando av generaloberst Nicolaus von Falkenhorst. Rom var bestilt på KNA hotellet i Oslo på forhånd.
Tor kunne fortelle at de 600 infanteristene om bord på Blücher trodde de skulle på en skyteøvelse. Stor ble forundringen da de sener fikk vite at de skulle til Norge og hjelpe oss mot en engelsk invasjon. Armadaen med krysseren i spissen skulle vært i Oslo 04.15 men var forsinket pga av dårlig sikt. Første telefon om flåtestyrken kom den 8. april kl. 23.30. Etter angrepsstyrkens kontakt med vaktskipet Pol 3 der kaptein Leif Welding Olsen ble drept, ble festningene i innseilingen til Oslo bemannet så langt det var mulig. Men en kjente ikke nasjonaliteten til inntrengeren.
På Oscarsborg hadde oberst Eriksen bemannet to femti år gamle 28 cm Kruppkanoner med uøvet personell samt torpedobatteriet under ledelse av pensjonert kommandørkaptein Andreas Anderssen.
Like etter kl. 04.20 ble angrepsflotiljen observert på 12-1400 meters avstand. De var så nære at kanonene vanskelig kunne peke nok nedover. Ildordren ble gitt kl 04.21 og smellet var så kraftig at mannskapet løp vekk! De trodde kanonløpet hadde revnet. Det ene prosjektilet traff nederst i tårnet på Blücher og kaster store deler på sjøen. Ordren om å øke farten til 31 knop om en ble beskutt kunne ikke effektueres.
Det andre prosjektilet traff i flyhangaren og forårsaket brann. Fartøyet kom så opp på siden av torpedobatteriet kl 04.25 og ble truffet av to torpedoer med 300 kg sprengstoff hver. Fartøysjefen rapporterte at båten hadde gått på miner. (Tysk etterretning hadde ikke greid å avdekke at festningen kunne avfyre torpedoer. Kapteinen trodde skipet kunne reddes og kastet anker litt nord for Askholmen. Der sank Blücher på 90 meters dyp kl. 06.23.
Da festningen overga seg etter at alt samband med omverdenen brudt og etter massiv bombing fra tyske fly, hadde festningen til tyskernes store forundring ikke hatt tap av menneskeliv.
Etter krigen ble oberst Eriksen stilt for krigsrett for å ha overgitt seg for tidlig! Saken ble henlagt som det heter. Seks år sener fikk han Norges høyeste utmerkelse: Krigskorset med sverd.
Vi i LOP var meget imponert over Tors kunnskaper om festningens historie fra 1628, og oppgraderinger i borbindelse med krig og uroligheter andre steder i Europa frem til første verdenskrig. Festningen fikk sitt navn i forbindelse med at Oscar den 1. besøkte festningen i 1855. Den var på sitt beste i tiden opp mot Unionsoppløsningen i 1905. Tor nevnte også at en tidligre festningskommandant, oberst Stang var initiativtaker til det som kalles” Stangskyting” på dagens Landsskytterstevne
Etter å har blitt guidet gjennom utstillingen og minnesmerkene, avsluttet vi besøket med lunch i Havne-kafeen i en meget hyggelig atmosfære, med bord nesten i fjæresteinene, og med variert meny og gresk kelner. Maten med drikke vi fikk servert var av ypperste klasse og meget velsmakende. Fergen fraktet oss tilbake til fastlandet, og på landsiden ventet vår Charterbuss som brakte oss trygt tilbake til Lillestrøm. Alle var enige om at alle forhold var av solid god kvalitet. Det vil si:
- en femstjerners opplevelse!
Sjåføren fikk en velfortjent klappsalve fra alle oss i bussen. Det hadde han fortjent.
Du kan lese mer om dette temaet på: www.forsvaretsmuseer.no og www.havnekafeen.no
ARON (Krupp 1892)
Torpedobunkeren & tidligere kommandant Tor Hovland
Torpedosiktet brukt til a senke Blucher 9. april 1940 - konstruert av Abraham Nilsen Hovland