Tur til Trandumskogen og Forsvarets flysamling, Gardermoen søndag 27. august
Tekst og foto: Jonn Bekkevold
En gul 1965 modell Schøyen buss fra Veteranbuss-foreningen i Lillestrøm fraktet oss til Jessheim i god gammeldags stil.
Værgudene var med oss, og solen skinte og varmet fra en skyfri himmel. På Jessheim jernbanestasjon plukket vi opp folk fra Øvre Romerike og satt deretter kursen for Trandum hvor Kåre brakte oss vel 70 år tilbake i tid. Han berettet med innlevelse om all krigens gru og virkelighet under den tyske okkupasjonen fra 1940 til 1945. Han pekte på steder hvor det hadde vært fangeleirer og FLAK (luftvern). Ved frigjøringen ble tuberkulose, difteri og andre mangelsykdommer påvist hos de fleste militære russiske fangene.
Trandumskogen, vårt første mål, var stedet hvor en rekke norske motstandsfolk og britiske militære ble henrettet. Et verdig minnesmerke med navnetavler over de avrettede var satt opp. Området var meget velstelt og gravstedene lett tilgjengelige.
Derifra busset vi til Forsvarets flysamling hvor vafler og kaffe ventet.
Deretter samlet vi oss i auditoriet hvor Kåre berettet om sin tid som XU agent, dvs. som ”spion” for det norske militære etterregningsvesenet. Kåres beretning fra dette farlige arbeidet rett foran nesen på okkupasjonsmakten imponerte. Mye av dette var helt ukjent før Johan Jørgen Holst tok initiativ, opphevet taushetsplikten og gjorde denne innsatsen kjent. Kåre høstet en stor applaus for sin beretning. LOP Nedre Romerike ettersender ett par røde påskjønnelser sammen med en stor takk.
Til slutt ble det en kort orientering ved formannen om de viktigste flymaskinene fra verdenskrigen. Stockholmsruten som med BOACs konsesjon hadde sivil britisk registrering og fraktet nordmenn og SKF kulelagre til England.
Heinkel-111 er kjent etter terrorbombingen av den baskeriske byen Guernica i 1937. Samlingens spesielle maskinen er hentet ned fra Digevarde ved Lesja hvor den hadde blitt skutt ned av to britiske Skuaer i aprildagene, etter først å ha bombet Molde. Mannskapet tilbrakte krigen i Canada som krigsfanger.
JU-52 ble også nevnt. Samlingens maskin var hentet opp av Hartvikvatn ved Bjerkvik. Tyske interesser finansierte operasjonen. 11 av 13 maskiner med artilleri landet der i aprildagen for å støtte General Dietel i kampen om Narvik. En maskin greide å komme vekk ved å tappe restdrivstoff fra de andre. Resten sank da isen smeltet.
Northrop maskinen hadde en meget spesiell og dramatisk historie bak seg.
24 stk. N-3PB (Northrop-3mann Patrulje Bomber) ble kontrahert ultimo mars 1940 av FD hos det nystartede firmaet til Jack Northrop. Til tross for angrepet 9. april 1940 greide rederiet Norwegian Trading Ship (NORTRASHIP), som ble dannet 22. april i statsråd på en skysstasjon i Romsdalen, å finansiere kjøpet. Dette var Jack Northrops første kontrakt. Maskinene ble levert ”on time” og til avtalt pris. Northrop overlevde og fikk mange oppdrag etter Pearl Harborg angrepet 7. desember 1941. Uten dette oppdraget for Norge er det ikke sikkert firmaet ville eksistert i dag. Norge har som kjent kontrahert et antall F-35. Ca. 35 prosent av totalen leveres av Northrop Grumman til Lockheed i dag.
Norges første fly Start ble også vist frem der det var plassert i et miljørom. Rumbler Taube som laget flyet, ble betalt med innsamlede midler fra tjenestegjørende personell i marinen og Kong Haakon. Det første flygingen fant sted 1. juni 1912 og gikk fra Gangestadjordet ved Horten til Øra ved Fredrikstad, en lang flytur etter datidens målestokk.
Kl. 16:00 stengte Flysamlingen og vi reiste hjem med den gule skøyenbussen. En minneverdig dag etter alles mening.