Bedre banktjenester for ikke-digitale
Den nye bransjenormens inneholder følgende punkter:
- Banken skal ha et tilbud til kunder som gjør det mulig å få kontoinformasjon, betale regninger og overføre penger uten hjelp av digitale løsninger.
- Banken skal tilby rådgivning til kunder som er i en overgangsfase fra digitale til analoge tjenester eller som ikke behersker de digitale løsningene.
- Banken skal sørge for lett tilgjengelig informasjon som er tilrettelagt og relevant for kundegruppen.
- Banken skal ha lett tilgjengelig informasjon for pårørende, der det er relevant.
- Banken skal tilby veiledning i bankens digitale løsninger.
- Det skal være enkelt å opprette en fullmakt til en annen person hvis man trenger hjelp og støtte til å utføre banktjenester.
- Banken må tilby fullmakt for disponering av konto.
- Banken skal gi informasjon og rådgivning om muligheten for å hjelpe andre eller å få hjelp ved å benytte disposisjonsfullmakt eller andre tilsvarende løsninger, dersom dette er relevant.
- Banken skal ha retningslinjer for kundebehandling og nødvendig kompetanse for å betjene kundegruppen.
- Banken skal ha rutiner og organisering som sikrer at Bransjenorm finansiell inkludering følges
Bransjenormen ble lagt fram på Finans Norges forbrukerkonferanse 1. september der temaet var "Digitalt utenforskap – finansiell inkludering".