Fremtidens posttjenester?

Utvalget for fremtidens posttjenester (Postutvalget) ble oppnevnt av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i januar 2024, og rett før jul kom utvalgets rapport som har fått sterk kritikk fra mange hold.

Bakgrunnen for at regjeringen oppnevnte et eget utvalg på dette området er at bruken av posttjenestene har endret seg mye, mens selve tjenesten med distribusjon til alle landets postkasser ikke har endret seg i særlig grad.

I en pressemelding sa samferdselsministeren at «Fallet i brevmengden de siste årene har vært ekstremt stort, noe som innebærer at kostnaden per gjenværende brev som blir sendt, blir svært høy. Denne utredningen er et viktig kunnskapsgrunnlag for fremtidens postregulering».  

Flertallet i Postutvalget har gått inn for at vanlig post som brev, magasiner og lignende skal hentes på et hentested, og post i butikk nevnes her som et eksempel. Det er gitt en åpning for at de som trenger postkasselevering likevel skal få muligheten til det, med levering av post en gang i uken, men at dette i såfall må meldes inn elektronisk.

Fagforbundets utvalgsmedlem Gerd Øiahals utgjorde mindretallet i utvalget. I en egen pressemelding uttalte hun at «Mange av dem som trenger å få post helt hjem, er folk med lav digital kompetanse. Faren er stor for at mange ikke vil forstå at de må ta et aktivt valg for å få brevene hjem, og mange vil ikke mestre den digitale løsningen man eventuelt må bruke. Det er alvorlig hvis bestemoren di ikke får innkalling til legetimen».

Et stort antall postbud risikerer å miste jobben hvis forslaget fra Postutvalget blir gjennomført, medlemsbladet Posthornet har anslått at opptil 3.000 postbud vil miste jobben hvis man legger dette forslaget til grunn.

Fagforeningsleder i Fagforbundet Post Vestlandet, Jarle Eide, skriver i et leserinnlegg i Fjordenes Tidende at kutt av postlevering til landets husstander utløser store konsekvenser som ikke er utredet godt nok. Han nevner blant annet beredskapsmessige behov, håndtering av ikke-digitale innbyggere, samt tjenester som gjør det mulig å bo i alle deler av landet. Eide skriver videre at «Gjennom prosjektet «På dørterskelen» har postbudene banket og ringt på dørene til et utvalg eldre over 75 år, bla. i Sogndal og Bømlo kommune. Dette prosjektet har skapt trygghet og inkludering for en gruppe vi ellers ikke ville nådd. Nå vil postutvalget skrote hele tjenesten».

Kommunenes Sentralforbund (KS) og Posten har samarbeidet om prosjektet «På dørterskelen» siden 2021. Postens distribusjonsnett og høye tillit blant befolkningen har vært utgangspunktet for samarbeidet, der målet har vært å utforske hvorvidt ulike aktører, på tvers av både sektorer og forvaltningsnivåer, kan bidra til nye tjenester.

På sine nettsider skriver KS at «På dørterskelen» nå er testet ut i åtte kommuner spredt over hele Norge. Tilbakemeldingene fra både kommunene og de eldre som har fått posten levert på døren en gang i uken, har vært svært positive. Posten leverer også et informasjonsskriv fra kommunen sammen med posten. Her er det informasjon om aktiviteter for eldre, relevant informasjon fra kommunen, tilbud om å bli med som frivillig og liknende. I tillegg inneholder skrivet også informasjon fra statlige myndigheter om sikkerhet, beredskap med mer. Tjenesten dekker både et behov hos ikke- digitale innbyggere og representerer en hyggelig kontakt i hverdagen, fremhever KS.

KS understreker også at det at eldre, som ofte er ikke-digitale, får besøk en gang i uken fra Posten vil være med på å gi trygghet. Dette kan på sikt også bidra til at den enkelte kan bo hjemme lengre, noe som er i tråd med regjeringens målsetning i blant annet «Bo trygt hjemme reformen».

Det er også gjennomført en evaluering av prosjektet  «På dørterskelen»  av konsulentselskapet Rambøll. Evalueringens hovedfunn er oppsummert slik:

"Kommunene melder at denne tjenesten har betydd svært mye for mange. De eldre venter med glede på postbudet – noen sier at det er den eneste kontakten de har med andre på en uke. I tillegg til å motta viktig og nyttig informasjon fra kommunen, opplever de eldre anerkjennelse, økt trygghet og trivsel i eget hjem. I tillegg fører det til mer sosial kontakt. Denne tjenesten kan bidra til at flere eldre kommer seg ut og opprettholder kontakt med omgivelsene, og for nærstående er det godt å vite at det kommer en på døren en gang i uken. Posten skal ikke overta kommunens helse- og omsorgsoppgaver, men tjenesten kan være et supplement og kan kanskje utsette enkelte behov ved at ensomme eldre får et kontaktledd til omverdenen".

  • Hovedfunnene i evalueringen er at:
  • «På dørterskelen» bidrar til en rekke gevinster for kommune og innbyggere
  • «På dørterskelen» treffer et reelt behov i kommunene
  • Tjenesten har krevd lite ressurser og forsterket eksisterende oppgaver hos kommunen
  • Tjenesten kan avhjelpe kommunesektorens større utfordringer
  • «På dørterskelen» har et stort potensial for videreutvikling og flere gevinster

Posten har gjort målinger blant 536 eldre som har mottatt informasjonsbrevet på døra. Her svarer 87 prosent at de alltid leser informasjonsskrivet de har mottatt, 99 prosent av alle mottakerne er fornøyde med informasjonen de får på side 2 på informasjonsskrivet og 36 prosent har deltatt på aktiviteter som følge av informasjonen de har fått har fått gjennom «på dørterskelen».
(Les mer om dette på KS sine hjemmesider HER)

Regjeringen har nå sendt Postutvalgets rapport på høring, med høringsfrist 17. mars.

bigstock-Res-mailbox-isolated-over-whi-27809621.jpg
@