Julegaveønske - digital hjelp?
Elektronikk-kjeden Elkjøp utfører årlig en undersøkelse om digitale ferdigheter i befolkningen. Årets ferske undersøkelse viser at 28 prosent er bekymret over økende utenforskap på grunn av en stadig raskere teknologisk utvikling. Flere enn fire av ti eldre over 60 år sier de sliter med å henge med og forstå det teknologiske språket, og 13 prosent svarer at de går glipp av muligheter fordi de mangler kunnskap om teknologi.
Undersøkelsen viser også at fire av ti har i løpet av det siste året blitt spurt om å hjelpe til med noe digitalt. En fjerdedel av de spurte over 60 år sier de synes det er vanskelig å vite hvordan teknologiske produkter fungerer, og har utfordringer med å koble de sammen.
Å gi bort digital hjelp er et godt alternativ til ting som koster penger, og ikke minst er det både en nyttig og miljøvennlig gave.
En tidligere rapport som sammenlignet OECD-landene har vist at Norge er et av de landene som har gått lengst i å digitalisere samfunnet. Dermed har mange både offentlige og private institusjoner og tjenester blitt fysisk utilgjengelige, og behovet for digital hjelp øker.
Rapporten viste også at den digitale hjelpen som eldre trenger ofte består av å håndtere bruk av smarttelefon og nettbank, men også til å innhente digital informasjon fra det offentlige. Siden tidlig på 80-tallet har forskning vist at den vanligste formen for hjelp som ble gitt til eldre foreldre fra voksne barn var praktisk hjelp med hus, hage, snømåking med mer. Nå er dette mønsteret endret og behovet for digital hjelp står ofte øverst på behovslisten.