Fra vår tur til nordvestlandet 2016

Vårens LOP-tur gikk til Nordvestlandet 31. mai til 4. juni 2016 under fine forhold.

Gudbrandsdalen og Dovrefjell viste seg fra sin vakreste side på veg til første stopp som var Oppdalsportenj. Gjennom Sunndalen ble vi fortalt om eventyrlig laksefiske og beretning om dalens ukronede dronning Lady Arbuthnott. Første overnatting var i Kristiansund en fargerik by på 4 øyer med bruer og undersjøiske tuneller. Vi fikk en entusiastisk guide som fortalte byens historie og viste oss byens  severdigheter. Rundtur med sundbåten avslutt besøket i den sjarmerende byen. Undersjøisk tunell til Averøya førte oss til den kjente Atlanterhavsveien. Et lite stopp ved statuen av Sandvig på hans fødested på veien til Bud, hvor vi inntok den tradisjonelle fiskesuppa. Målet denne dagen var Molde. Og tidlig på ettermiddagen var vi vel installert på Hotell Alexsandra. Stor turistbåt lå ved kai da vi kom, og senere passerte både nord- og sørgående hurtigruter.

I Molde hadde vi også lokal guide som viste oss  Molde Stadion, Seilet hotell, det nye administrasjonsbygget på Romsdal museum og Kongebjørka. Vi fikk også komme inn i Molde Kirke og fikk orientering om byens historie på taket av rådhuset. Etter rundtur i byen endte vi opp på Varden, utsiktspunkt hvor vi fikk lunch og panoramautsikt over byen og de vakre romsdalstindene.

Ferge til Vestnes og  bussen videre  over Ørskogfjellet til Ålesund. Etter en sightseeing- runde hvor guiden fortalte om Ålesundsbrannen og viste oss  de unike Jugendhusene blr vi  booket in på  Quality Waterfront Hotell. Neste dag var det ferge fra Sulesund til Hareid og videre med bussen til Runde. Været var strålende,  men nordavinden tok hardt på Runde. På returen besøkte vi Selfangstmuseet i Brandal. Et forholdsvis nytt museum som forteller en historie om et tøft fangstliv som nå er avsluttet.

Tilbake i Ålesund kjørte vi opp på Aksla, og fikk den panoramautsikten vi kjenner fra bilder og reklame. Flere turistbåter lå veg kai, så turistsesongen var i gang.

Siste dagen startet vi om bord i hurtigruta Finnmarken med tur til Geiranger. Dette er kjent turistmål  og forventningene var store. Været var full klaff, strålende sol, blått hav og snøkledde fjell, et eventyr av norsk natur! I Geiranger lå 3 store turistskip og det var et yrende folkeliv, dette er turist Norge på sitt beste! Etter en deilig lunch på det fine og hyggelige Hotell Union startet  siste etappe hjem: Opp Ørneveien, ferge til Linge, opp Valldal til en liten stopp på toppen av Trollstigen. Imponerende flott nytt anlegg med kafê, butikker og utbygde utsiktspunkt.  Trollstigen og Romsdalen avsluttet  en opplevelsesrik og fin tur i en vakker del av landet vårt.

Bildene viser øverst Klippfisk-kjerringa i Kristiansund, glassmaleri fra Molde kirke, så utsikten fra Aksla i Ålesund, og nederst er vi på båttur i Geirangerfjorden.